MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

Full text of paper presented at breakfast seminar hosted by Media Association of Jamaica at
Terra Nova hotel on July 12, 2010. Presenter Kathy Ann Waterman is a Trinidadian journalist
and editor who is also an attorney at law.

"IS MR. SULLIVAN MR. RIGHT?"

INTRODUCTION

The Media Association of Jamaica ought to be congratulated for keeping alive the issue of
freedom of the press and engaging the region in the discussion. The last time we in Trinidad
and Tobago had any public debate about libel law reform was 1997 and it all ended in a huge
row between then PM Basdeo Panday and Ken Gordon, head of Caribbean Communications
Network, publishers of the Express newspaper. The government had published a Green Paper
outlining its proposals for reform and Ken Gordon heavily criticised the Green Paper and Mr
Panday’s administration. This led to Mr Panday accusing Mr Gordon of being a pseudo-racist
which led to Mr Gordon launching a defamation suit which went all the way to the Privy Council
and was concluded in Mr Gordon’s favour. Since then, no one has been talking about libel law
reform.

But on to today’s discussion.

One of the primary issues is whether Jamaica should adopt the American approach to libel as
established in the case of New York Times v Sullivan instead of following what has become
known as the Reynolds “responsible journalism” standard.

American libel law is considered so less restrictive than the English that “libel tourism” became
a new export.

Plaintiffs who were aggrieved by a report in a US paper, which also happened to be circulated
in England, would take action in England because they could win more easily.

1/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

That’s just what fugitive film maker Roman Polanski did to Vanity Fair magazine. Though living
in France, he sued the American publication in an English courtroom. (He won, too, in 2005.)

In America, when a public official or public figure files a libel action, in order to succeed, he has
to prove that the newspaper acted with malice. And he has to do so with “convincing
clarity”—which is a high standard of proof.

In England and the English-speaking Caribbean, the burden is on the defendants, to show that
while they made some errors in the report, they acted responsibly by, for example, carrying the
gist of the plaintiff's response to the allegation.

The changes wrought by the Reynolds line of cases gave hope but journalists still gaze
longingly at the green American pastures. But should we abandon

Reynolds

and through legislative measures embrace

Sullivan
?

Is Mr Sullivan Mr Right?

This paper briefly analyses the Sullivan and Reynolds cases and questions whether the
Sullivan approach is the best option.

Qualified Privilege (Social and Moral Duty)

The law has long recognised that there are occasions when people have a social or moral duty
to speak up, even when they may not be able to prove the accuracy of their remarks.
Communications between people who share a common interest in the subject matter of the
communication will attract qualified privilege. For example, a reference by an employer, a
circular published to shareholders of a company, an inter-office memorandum. To be protected,
the communication must be made to a person who has a duty to receive and act upon it, such
as a police officer investigating a crime or a public health official.

2/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

But the difficult question always nagged away at us: to what extent are journalists under a social
and moral duty to communicate unproven allegations of wrongdoing to the world.

Lord Denning, who was brilliant and eccentric and often ahead of his time, remarked in his book
What Next in Law? that “if newspapers and television receive or obtain information fairly from a
reliable source, which it is in the public interest that the public should know, then there is
qualified privilege to publish it. They should not be liable in the absence of malice.” That was in
1982.

Without that kind of protection, journalists usually had to resort to the truth or justification
defence. And every journalist has had the experience of believing something to be true, to have
done reams of research, to have the information confirmed by a highly reputable source but one
who is not prepared to go on record and not prepared to hand over the necessary evidence to
us—and we have to back down. We write a wimpier version of the real story we were working
on or we don’t publish at all. Because our lawyers and editors wring their hands and say if you
can’t prove it, you can’t write it.

We all know that even though a plaintiff knows we are telling the truth, he will still sue if he
thinks he can get away with it. It is very rare that liars meet as dramatic an end as did
Conservative MP Jonathan Aitken in 1995.

Johnathan Aitken, a former journalist, war correspondent and Conservative MP, sued the Guard
ian

and Granada television for alleging that his 1,500 pound hotel bill at the Paris Ritz was paid by a
businessman who was a close friend of the Saudi royal family, at a time when one of Aitken’s
jobs was to see through a defence deal with the Saudis. Aitken self-righteously declared he
intended to “cut out the cancer of bent and twisted journalism with the simple sword of truth”.
The libel trial collapsed dramatically when the defendants proved Aitken was lying when he
testified that his wife had paid the bill because she had been in Switzerland that weekend.

Aitken was sentenced to 18 months in prison for perjury and perverting the course of justice. He
declared bankruptcy and was stripped of his Rolex and cufflinks by debt collectors.

3/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

If only all crooks got their come-uppance like that.

In 1999, a beacon appeared on the distant horizon with the decision of the House of Lords in R
eynolds v Times Newspapers

The newspaper lost the case but journalism gained so much more.

Reynolds arose out of an article in the British edition of The Sunday Times concerning the
collapse of the coalition government in Eire in 1994. It accused Albert Reynolds, who only days
before had resigned as prime minister, of deliberately misleading the Dail and his coalition
partners.

The Law Lords decided that, in certain circumstances, the media did have a duty to impart
information to its readers and that there was certain information that the public at large had a
legitimate interest in receiving. The Reynolds judgment clarifies the application of the common
law defence of qualified privilege.

Lord Nicholls, delivering the leading judgment, said, "The court should be slow to conclude that
a publication was not in the public interest and therefore the public had no right to know,
especially when the information is in the field of political discussion.”

The House of Lords laid down the criteria (the list is not exhaustive) by which a judge presiding
over a libel trial would decide whether the story was protected by common law privilege:

* The seriousness of the allegation. The more serious the charge the more the public was
misinformed and the individual harmed if the allegation was not true.

» The nature of the information and the extent to which the subject matter was a matter of public
concern.

4/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

*» The source of the information. Do informants have direct knowledge of the events? Or do they
have their own axes to grind or are they being paid for their stories?

» The steps taken to verify the information.

» The status of the information. The allegation might already have been the subject of an
investigation which commanded respect.

* The urgency of the matter. News is often a perishable commodity.

* Whether comment was sought from the plaintiff. He might have information others did not
possess or had not disclosed. An approach to the plaintiff would not always be necessary.

» Whether the article contained the gist of the plaintiff's side of the story.

» The tone of the article. A newspaper could raise queries or call for an investigation. It need
not adopt allegations as statements of fact.

» The circumstances of the publication, including the timing.

In practical terms this means:

» We must set the scene and flag up the public interest point (i.e exposing a crime, protection of
public health and safety, misleading statements and/or hypocrisy by those in public office etc)

* The article should not be written from a first-person point of view but rather state the facts, with
a finishing call for a further or fuller investigation into the matters/allegations contained in the
article.

» We should not include material which is pure rumour and suspicion and for which there is no

5/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

basis of any kind other than pure conjecture.

» Most importantly, we must be able to say we made every effort to get a full response from the
claimant.

» We must obtain all or any supporting documents (particularly from confidential sources) prior
to publication of the article.

The Reynolds defence was clarified in Jameel v Wall Street Journal (Europe) . The article,
published in 2002, had stated that Mohammad Jameel’s family and their businesses (Jameel’s
family owned Harwell Motors in Oxford) had been monitored by the Saudi government on
request of the United States to ensure no money was siphoned off to support terrorists. The
thrust was to inform the public that the Saudis were co-operating with the United States. It could
not be proved true because it would have been impossible to prove covert surveillance material
in open court. But that did not mean it did not happen.

Lord Hoffmann also said that judges, with “leisure and hindsight”, should not second-guess
editorial decisions made in busy newsrooms. “That would make the publication of articles which
are . . . in the public interest too risky and would discourage investigative reporting,” he added.

The House of Lords said that the 10 factors listed in Reynolds were not hurdles that journalists
had to scale along an obstacle course but rather each case ought to be assessed on its own
facts. It ruled that the defence should not be withheld simply because the newspaper did not
delay publication of its allegation to allow the subject of the article to comment. The paper had
reported that the plaintiff “could not be reached for comment”.

Baroness Hale also remarked that “we need more such serious journalism in this country and
our defamation law should encourage rather than discourage it."

By contrast, The Sun’s campaign against former Liverpool goalkeeper Bruce Grobbelaar is an
example of how not to get on the right side of the qualified privilege defence. The newspaper
had secretly filmed Grobbelaar talking to Chris Vincent in a sting operation set up by the paper
with his former business partner. In one conversation, Grobbelaar is told he could choose the
game he wants to throw. Vincent told him he would receive 2,000 pounds every fortnight until
the end of the football season and 100,000 after the match. The newspaper filmed him receiving
an initial payment of 2,000 pounds and Grobbelaar told Vincent on tape that he would throw the
game between Southampton and his former club, Liverpool. The tape also showed Grobbelaar
talking about throwing three other games. In 1994, two reporters approached Grobbelaar at
Gatwick Airport and put to him a number of allegations. The following day the paper ran a series
of articles charging the player with corruption. Grobbelaar and his alleged co-conspirators were

6/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

charged by police which led to two criminal trials in which they were acquitted.

The paper pleaded the defence of qualified privilege but the Court of Appeal, considering
Reynolds, held that the paper had deprived itself of that defence by adopting the roles of police,
prosecuting authority, judge and jury.

However, it was an empty victory for Grobbelaar. In 2002, a jury had awarded him 85,000
pounds in damages but the House of Lords reduced it to the derisory sum of one pound.

Their Lordships’ distaste for the way the paper conducted its investigation was exceeded only
by their scorn for Grobbelaar. "The articles, in short, were calculated to embarrass not only Mr
Grobbelaar but also his wife and children. There can be no doubt that considered as a whole
this newspaper campaign carried prejudgment of guilt to its uttermost limits.”

The Reynolds defence was applied in the Jamaican case of Bonnick v Margaret Morris, the
Gleaner Co

and

Ken Allen

. Hugh Bonnick, the managing director of a government-owned company, which was involved
in a dispute with a Belgian milk exporter over certain payments. Bonnick was dismissed shortly
before the company entered into a second contract with the exporter. Bonnick contended that
the article imputed a connection between his dismissal and the irregularities in the company.

The defendants did not plead justification but relied on qualified privilege as set out in Reynolds.
The reporter had only an anonymous source who did not provide a factual basis for the
allegations of irregularities and she did not include Bonnick’s versions of events regarding his
dismissal in the article. But, overall, the article was even-handed, leaving readers to make up
their own minds and the defamatory imputation was not high up on the scale of gravity. Had the
article expressly stated that Bonnick had been dismissed because of the irregularities, the
defence of qualified privilege would have been unavailable. The Privy Council described
Bonnick as a borderline case but on the balance, the defence of qualified privilege was
available to the publisher because the subject matter was in the public interest and the
newspaper had satisfied the standards of responsible journalism.

7/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

More light was shed on the Reynolds defence in English and the Others v The Insurance
Insider and Other . This is believed to be the
first libel trial concerning the activities of the insurance market. The managing director and
property underwriter at an international underwriting firm, called Trenwick International, were the
subject of allegations that they were unlawfully interfering with the contract of a third party and
diverting business from that third party to companies in which they had an undisclosed interest.
The claimants sued when those allegations were published in the Insurance Insider and on its
website. The allegations were contained in legal papers (draft statement of claim and opinion of
counsel) which had been leaked anonymously to the offices of the Insider. The principal
defence was the Reynolds
defence—there was sufficient public interest and a right of the public to know the information.
Gray J found the defence was not made out.

“The allegations were serious, albeit they did not impute guilt on the part of the claimants of the
misconduct mentioned in the article. | accept that the article raised issues of some public
concern. Even so it was incumbent on Mr Hastie, as a responsible journalist, to proceed
cautiously before publishing such allegations because it should, objectively speaking, have
been apparent to him that the allegations emanated from someone with an agenda of his own.
Yet, the allegations were published with barely any attempt having been made to verify them or
seek comments from the claimant about them. The article said nothing of the claimants’ side of
the story that they had, or were suspected of having, surreptitiously diverted funds to companies
in which they or their associates had a beneficial interest.”

The jury awarded 10,000 pounds to each claimant, which probably reflected the modest extent
of publication of the offending article (about 1500 recipients in all). It probably also reflected the
view of the judge that the article in effect meant there were reasonable grounds to suspect the
claimants of the wrongdoing which was the subject of the allegations, rather than they were
actually guilty of that wrongdoing.

APPLYING REYNOLDS

Although Reynolds was a landmark decision, it is not that easy to apply successfully.

Lord Hoffmann in Jameel commented on the difficulties in applying the responsible journalism
defence in practice. English judges had been applying the 10-point test rigidly.

8/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

“In the hands of a judge hostile to the spirit of Reynolds, [the ten points] can become 10 hurdles
at any of which the defence may fail. And that in my opinion is not what Lord Nicholls meant. As
he said in Bonnick, the standard of conduct required of the paper must be applied in a practical
and flexible manner. It must have regard to practical realities.”

Trinidad and Tobago experience

There is only one case | have been able to find in T&T in which Reynolds was successfully
pleaded.

It concerned allegations that the chairman of a board was corrupt and other board members
were incompetent and weak, which led to a million-dollar loss when a faulty crane was
purchased.

The judge said it fell within the ambit of responsible journalism but not by a wide margin. The
journalist did not impress anyone with the depth of her research but relied on one source who
did not provide the crucial document because he was fearful it would be traced back to him.
Instead, he read out over the telephone an excerpt of the report which was supposed to contain
the evidence. Attempts to contact the chairman were minimal and non- existent in the case of
board members.

What saved the reporter—barely—is that she did contact one of the persons mentioned in the
article and he declined to comment but he told the chairman that the newspaper was working on
a story. The chairman sent a warning letter, saying he would get an injunction unless the
newspaper gave an undertaking that the article did not allege corruption or impropriety. And the
judge found that such a letter meant the journalist would not have got any useful information
from the plaintiff anyway—and there was no point in delaying publication.

The learned judge found that the chairman would have suffered pain and hurt at the untrue
allegations and if he had to award damages he would have done so in the amount of
TT$450,000, which is considerably more than the $300,000 awarded to Ken Gordon.

9/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

In another action, Conrad Aleong, who was contracted in 1993 to restructure the failing national
airline BWIA, sued the Express over eight articles. The journalist did considerable research and
conducted a lengthy interview with the CEO but the judge found that the most serious allegation
against the CEO was not put to him. The judge also was concerned that the sources of the
information were persons who had their own interest to serve. The defence was not made out.
(We await a written judgment to better study it.) But so far, we can see that

Reynolds

holds journalists to a high standard. And while sensible journalists have always know they need
to get all sides of a story and we must be suspicious of sources who have axes to grind, the
process by which we put together a report has been placed under intense scrutiny.

A friend of mine who represents a news media organisation in Trinidad likens it to maths. You
may not always arrive at the correct answer but you get points for showing your working.

New York Times Co. v. Sullivan

The case arose out of the backdrop of the civil rights movement. The New York Times
published an editorial advertisement in 1960 titled "Heed Their Rising Voices" by the Committee
to Defend Martin Luther King. The full-page ad detailed abuses suffered by Southern black
students at the hands of the police, particularly the police in Montgomery, Ala.

Two paragraphs in the advertisement contained factual errors. For example, the third paragraph
read:

In Montgomery, Alabama, after students sang 'My Country, Tis of Thee' on the State Capitol
steps, their leaders were expelled from school, and truckloads of police armed with shotguns
and teargas ringed the Alabama State College Campus. When the entire student body
protested to state authorities by refusing to re-register, their dining hall was padlocked in an
attempt to starve them into submission.

Nine students were expelled for demanding service at a lunch counter in the Montgomery
County Courthouse, not for singing “My Country, 'Tis of Thee” on the state Capitol steps. The

10/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

police never padlocked the campus-dining hall, neither did they "ring" the campus. In another
paragraph, the ad stated that the police had arrested Dr Martin Luther King Jr seven times but
King had been arrested four times.

Even though he was not mentioned by name in the article, L.B. Sullivan, the city commissioner
in charge of the police department, sued The New York Times and four black clergymen who
were listed as the officers of the Committee to Defend Martin Luther King.

The jury awarded Sullivan $500,000. After this award was upheld by the Alabama appellate
courts, The New York Times appealed to the US Supreme Court.

Justice Brennan stated:

0 “Thus, we consider this case against the background of a profound national commitment to the
principle that debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-open, and that it
may well include vehement, caustic, and sometimes unpleasantly sharp attacks on government
and public officials.”

The court reasoned that "erroneous statement is inevitable in free debate" and that punishing
critics of public officials for any factual errors would chill speech about matters of public interest.
The court established the new rule for defamation cases:

“The constitutional guarantees require, we think, a federal rule that prohibits a public official
from recovering damages for a defamatory falsehood relating to his official conduct unless he
proves that the statement was made with “actual malice” — that is, with knowledge that it was
false or with reckless disregard of whether it was false or not.”

The court required a public official to show evidence of actual malice or reckless disregard for
the truth by "convincing clarity" or clear and convincing evidence. This threshold has meant that
many publications have stopped defamation suits in their tracks. The standard of “convincing
clarity” is higher than the usual “balance of probabilities” standard in civil cases and Justice
Brennan probably was concerned that racist judges would bluntly declare a finding of malice

11/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

and so made the standard as high as he could.

The public official category was later expanded to include public figures—persons who were not
government employees but who had a certain prominence or influence.

OTHER JURISDICTIONS

Commonwealth jurisdictions have been modifying the qualified privilege defence as they too
grapple with the difficulties of balancing the right to scrutinize governments with a person’s right
to protect his reputation.

England specifically rejected Sullivan in the Reynolds decision and says there is no special
category for political expression.

Canada declined to follow Sullivan in Hill v Church of Scientology, stating that the unique
circumstances of Sullivan did not arise and the court did not find the current standard unduly
restrictive. (Before we judge the Canadians too harshly, do read the case. It would have been
difficult to see things the defendant’s way.) Just last year, though, the Supreme Court held that
the Reynolds defence could be relied upon by defendants in libel actions.

The New Zealand and Australian struggle is of particular interest because it was long and
drawn-out but comprehensive because the superior courts considered decisions from all over
the globe, including South Africa , India and Pakistan.

NZ and Australia took what might be called the “category approach”. They have placed political
expression in a special category. The defence does not turn on whether the plaintiff is a
politician or public figure.

David Lange who had been the Labour party prime minister of New Zealand sued the Australia
Broadcasting Corporation ; as well as Dr Joe Atkinson, a poltical scientist at the University of

12/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

Auckland; and a current affairs magazine. Mr Lange was keeping the courts busy. He
complained the publications made him look lazy, incompetent, and manipulative.

The Australia court expanded the qualified privilege defence and included a reasonableness
test. The “Lange” form of qualified privilege will operate where the defamatory material
concerns government and political matters that affect the people of Australia. The court will
consider whether it was reasonable for the defendant to publish the defamatory material.
Reasonableness would include efforts to verify the accuracy of the article and whether the
plaintiff’'s response was included.

In NZ, the Lange case went from the High Court to the Court of Appeal and then to London,
where the Privy Council sent it back for further consideration by the Court of Appeal. Eventually,
the NZ Court of Appeal adopted the political expression category—within certain parameters.

“In particular, a proper interest does exist in respect of statements made about the actions and
qualities of those currently or formerly elected to Parliament and those with immediate
aspirations to such office, so far as those actions and qualities directly affect or affected their
capacity (including their personal ability and willingness) to meet their public responsibilities.”

So the ruling extended the scope for criticism of parliamentarians, including those retired or
standing for election, as long as the writer could not be shown to be reckless or motivated by
malice.

Mr Lange abandoned his libel action, saying he could no longer afford to keep it up.

DIFFICULTIES WITH SULLIVAN

One of the difficulties with Sullivan is deciding who was a public figure—it’s not only
government officials. So a retired army general and football coach have been deemed public
figures. “Public figure” was later expanded into two categories—public figures for all purposes
and public figures for limited purposes. Defining who is which has been described as trying to
nail a jellyfish to the wall. The state of the law on this issue has been called chaotic. There has

13/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

also been criticism of how the “actual malice” test is applied.

David Kohler, professor of law at Southwestern University School of Law, writing in the Oregon
Law Review
, said it is often quite difficult to predict how the court will view a plaintiff.

While he shudders to think what America would have been like without Sullivan, he
nevertheless likens libel litigation in the wake of

Sullivan

to the question Clint Eastwood as Dirty Harry issues when he squints famously and snarls, “Do
ya feel lucky?”

He says that judges have taken a narrow and rigid approach to the distinction. He is baffled by
the court’s failure to accord public-figure status in circumstances which clearly implicate the kind
of issues which are at the heart of Sullivan. One example is a scientist who received a federal
grant to study the emotional response of animals and one commentator, a US Senator, ridiculed
him and complained about wasteful spending. The court said no, the scientist is not a public
figure; it was the defendant who put him in the public eye by targeting him.

Another analyst, Susanna Frederick Fischer, writing in the George Washington International
Law Review contends that the US
Supreme Court took a wrong turn by not going the

Reynolds

route—*“by ignoring the existing defence of qualified privilege and its inherent flexibility, arising
from the public interest rationale”. This has been compounded by later cases which built a
“‘complex maze of rules based on overly rigid categories of plaintiff, for liability, damages and
procedure in libel actions”.

Professor Kohler recommends a solution: the neutral reporting test. This is the reporting of
defamatory accusations involving an issue of pubic concern levelled by a credible source and
attributed to that source. The defendant says, “Don’t shoot the messenger! | am not saying the
allegations are true or not but | am under a duty to report the issue because it is in the public
interest for me to do so.” This eliminates the issue of determining whether there was actual
malice—which is proven where the publisher knew the report to be false or demonstrated
reckless disregard of whether it was false or not.

14/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

And that closely resembles the Reynolds defence—setting the scene, raising a flag, calling for
answers, not offering an opinion.

The American courts have been inconsistent in applying this defence. Several states have
rejected it with Florida accepting it. Kohler writes that the neutral reporting concept is designed
to solve the problems created by Sullivan’s actual malice standard when the press simply
reports allegations that are newsworthy but which the publisher may not believe to be true. This
is already commonplace with court reporting and the conduct of public meetings and other
government activities which involve the press function of informing the public about a particular
controversy.

For example, what if a council member and the mayor had an argument and one party made
outrageous statements about the other outside of the council chamber? What if the report
accurately published the allegations and also included the aggrieved party’s response that the
allegations are bizarre and the person making them needed help? What if the tone of the article
was the effect this quarrel was having on the town itself?

To report the issue without repeating the slurs and insults would mean a sanitizing of the
incident to the point that the article becomes unreal. This actually happened in Pennsylvania
with the council member calling the mayor and council president “queers and child molesters”
The article was headlined, “Slurs, insults drag town into controversy.”

The defendant in such a scenario cannot get past the actual malice test because the journalist
is not trying to find out if the allegations are false.

So while we may be looking over the fence longingly at the American libel landscape, the
Americans are also looking our way.

Neither approach has the answer to all our challenges. Flexibility is the key—which is the
appeal of the incremental approach advocated by Reynolds. We can evolve and continue to
hammer out solutions on a case-by-case basis.

15/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

The Reynolds defence was never intended as a general shied to protect a free press. As noted
by the House of Commons committee on press standards, it will always be a defence of a last
resort—"first, because it will only be used by defendants who are unable to prove that their facts
are correct and second because it transfers scrutiny to the journalistic process” and the conduct
of the journalist.

I am not convinced that abandoning Reynolds for Sullivan is going to make us happier. Reynol
ds has
the advantage of flexibility—the flaw is that we lose some certainity. But the problem with setting
up categories is the rigidity that we abhor.

So what is the way forward:

1. Continue to examine the libel landscape in other jurisdictions. It would be useful to study
more closely how Australia and New Zealand have been getting on since Lange and Atkinson.
How have they been determining what is “reasonable”?

2. Make Reynolds work for you by incorporating its principles extensively throughout the
planning and execution of investigative reports. Alan Rusbridger, editor of the

Guardian

, said to a House of Commons media committee: “We use Reynolds pretty extensively. There
are three or four reporters who have learned to use it and if you asked them they would say
they rely very heavily on the legal department, you have to work extremely thoroughly in the
way you phrase questions and it is a long, drawn-out rather arduous way of processing stories,
but | do not think it is all bad. | think it has enabled us to print a lot of stories that we could not
have published in the past in a different kind of voice, raising questions, rather than asserting
things, but we have got a lot of information in the public domain using

Reynolds

3. Continue to encourage, motivate and cajole media managers to invest in the training of
journalists. Not every media house has the resources to keep late-night lawyers and hire
fact-checking departments as obtains at many United States newspapers but probably in the
region as a whole more could be done to support our journalists.

4. Keep up the public education. One gets the impression sometimes that people fear that when
journalists speak of libel reform they want freedom to fling mud at people. Show them that what
you seek is freedom to protect the public from abuses and to provide the people with the
information they need to make the best choices.

16/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

ADDITIONAL NOTES ON OTHER REFORMS

Time limit for instituting proceedings.

| support the proposal to reduce the time limit. Two years is sufficient time in which to make up
one’s mind, to seek legal advice, to exhaust other avenues of redress, for example, persuading
the paper to publish the plaintiff’'s response to the offending article or to agree to a retraction or
apology. Journalists also should not constantly have to operate with threats and sabre-rattling.
Are we to be like the child who is told, “Walit till your father gets home!” and so we spend the
rest of the day wringing our hands, waiting for the footfall of his boots on the back steps.
Example: The Daily Express in 2000 published a story about a man who kept a four-year-old
boy in a cage. The police were informed and the man was charged for child neglect. The
magistrate, however, ruled in favour of the defendant, and everyone thought that was the end of
it. In 2004, just under the time limit, the man sued the Daily
Express for
libel. The attorney for the newspaper was then left frantically trying to find the reporter who had
long left the job.

Abolition of criminal libel

This offence can be traced back to 13th century England as a means of protecting the
government from stories which might arouse the people and lead to breaches of the peace. This
offence is now considered to be an unnecessary relic of the past with no place in modern
jurisprudence. Nevertheless, it is resurrected from time to time.

In Trinidad, in the Seventies, the late Irwin Sandy, editor of the Bomb weekly, was charged with
the offence but died before the case could ever come to trial.

In Grenada, George Worme, editor of Grenada Today, a weekly newspaper, was prosecuted
for the criminal offence of intentional libel, after publishing an open letter in two issues of the
paper which accused the Prime Minister of Grenada of winning the election by bribing voters in
disregard of the law. The crime of intentional libel (similar to the criminal libel provision) is
committed where a defendant published any false defamatory matter, imputing to another
person a crime or misconduct in public office, with the intention of damaging the reputation of

17/18



MAJ Breakfast Seminar Address 2010: Jamaica's Defamation Laws - speaker Kathy-Ann Waterman
Sunday, 11 July 2010 00:00

that person, in circumstances where the publication was not for the public benefit.

The defendants argued, among other issues, that the provision of the criminal code was
inconsistent with their right of freedom of expression under the Constitution. The Privy Council
did not agree. In a 2004 ruling, the Privy Council decided that the “objective of an offence that
caught those who attacked a person's reputation by falsely accusing him of crime or misconduct
in public office was sufficiently important to justify limiting the right to freedom of expression.”
Further, it was held that the crime was reasonably required in Grenada to protect people's
reputations and did not go further than was necessary to accomplish that objective. And after
all, criminal libel was still part of the law in England and other democracies.

However, criminal libel was removed from the statute books in England and Wales last year.
Geoffrey Robertson QC, who successfully defended Salman Rushdie in the last sedition case
held in Britain, over Rushdie's book, The Satanic Verses, said, "The abolition of sedition is long
overdue. This law is still used throughout the Commonwealth by repressive governments to jail
their opponents. Its abolition here ensures that those governments can no longer use the
excuse that they are merely following British law."

Abolition of jury trials

Jury trials are held for criminal matters in Trinidad and Tobago. Libel suits are heard by a single
judge. The effectiveness of jury trials has been questioned—and by judges no less. We often
wonder how we expect people of different levels of education, to absorb and comprehend all the
evidence which they hear only once and to apply the law which sometimes even lawyers and
judges have difficulty with. In 2005, a high court judge, after a jury returned with a not guilty
verdict, commented that the system seemed not to be working and it frightened him.

You have made out a good case—the cost, the time involved, the difficulty of a jury grasping
complex legal matters, the reluctance of people to serve on juries.

© Kathy Ann Waterman 2010

18/18



